سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه [بذر] دوستی رویید، کمک رساندن به یکدیگر و پشتیبانی از یکدیگر، واجب می گردد . [امام علی علیه السلام]
پیوند دوستان
 

بیا فور مدیا
اریان 2233
موزیک هان
ستاره
ارسلان
ایوان باند
بهنام بانی
شادونه
لاوین
تاب ناز
نگین تک
تنهایی
ناز وب
جوان تو موزیک
دلنا
ناز گل
پارسی ناز
موزیک وان
آمازیگ
بیوگرافی ماکان باند
حمید هیراد
حمید هیراد
دانلود آهنگ غمگین
نازدونه
ناز گل
فان جدید
پونک
فان دون
دوستی ها
بروز ی ها
دانسته ها
عکس روز
قهر
نار دونه
رد گذر
ناز فان
تخفیفان
می فان
نگاه من
پردیس
ساتان
دبیر
پارسی دون
آموزگار
جدیدترین ها
تاپ ناز
آریانیا
تدبیر
برترین ها
نیاز
جهان موزیک
مدیا تک
سخا موزیک
استار گیم
رز ناز
زیبا تک
پوربابا
یاسل
چاپ تک
کلبه تک
دانلود آهنگ مذهبی
دیس لاو
فول آلبوم حامد همایون
روزگار
ارس ناز
بازاری
بازی ها
سایبان
نیاز ها
تک وب
فارس تک
بی قراری
پانی تک
صیاد شب
سخا موزیک
دنیای زیبا
موزیک به روز
بیا فور موزیک
فرشته ها
پاپ موزیک
شهر جم
دلداده ها
ندونسته
دانسته
خودرو
بیاتو تقریح
دیار موزیک
پارافیل
پارچه تک
نمکستان
ماکان باند
ماکان باند
مهدی جهانی
مهراب
هوروش باند
دانلود فیلم ایرانی
نمونه سوال
فراز چت
پارسی وان
ایران ترانه
ای فیلم
لاین موی
طرفداری
شادترین
برتر روز
اصلاح
خبر روز
صدا موزیک
تک موزیک
پاییزان
نوشته ها
فایل جدید
انلاین یار
وب تیک
بیا تو مدیا
ناوال 98
دانلود آهنگ خارجی
دانلود آهنگ ترکی
دانلود آهنگ کردی
دانلود آهنگ ایرانی
دانلود تک آهنگ
دانلود آلبوم
دانلود آهنگ جدید دانلود آهنگ محسن لرستانی لینک مستقیم ماکان بند دیسلاو مهراب تی ام بکس موزیک ایرانی دانلود آهنگ دانلود موزیک ویدیو دانلود آهنگ کردی دانلود آلبوم ریمیکس دانلود آهنگ کودکانه دانلود آهنگ دیس لاو دانلود آهنگ میلاد راستاد دیس لاو

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :1
کل بازدید :59873
تعداد کل یاداشته ها : 162
103/2/21
5:8 ص

10 روش چندش آور زیبایی پوست


 

  • 10 روش چندش آور زیبایی پوست

    به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ برای داشتن ظاهری بهتر حاضرید چه‌کاری انجام دهید؟ در طول تاریخ انسان همواره به سمت بهترشدن تمایل داشت. و در این راه حاضر هستند هرکاری انجام دهند. در این لیست 10 مورد از چندش‌آورترین روش‌های زیبایی پوست که انسان‌ها به آن تن داده‌اند را خواهیم دید.

     10. حمام لایه‌بردار مارماهی

    Eel Exfoliation Bath

    با خارج شدن از برخی از سوناهای گران‌قیمت ممکن است حس کنید که کمی لاغر شده‌اید. سازندگان این سوناها اعتقاد دارند که سپری کردن مدتی از روز در این حمام‌های جوشان می‌تواند پوست شما را مرطوب کند البته در زمینه درمانی برخی نیز ادعا می‌کنند که این حمام‌ها باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی نیز می‌شوند. برخی از افراد در کشور چین برای این‌که پوست نرم و مرطوبی داشته باشند در وان هایی پر از مارماهی‌های کوچک استحمام می‌کنند.

    هر مارماهی به‌اندازه یک مداد است. این مارماهی‌ها به پوست فرد چسبیده و پوست مرده وی را به‌آرامی می‌خورند. این کار باعث می‌شود که بعد از مدتی پوست شفاف و جوان زیرین خود را نشان دهد. متأسفانه این مارماهی‌ها نمی‌توانند فرق بین پوست مرده بیرونی و بافت‌های تازه داخلی را درک کنند.

    نکته مهم دیگر این است که در هنگام استفاده از این روش باید لباس‌های زیر چسبان به تن داشت زیرا این موجودات ریز ممکن است از طریق دستگاه تناسلی وارد بدن شما شوند و چنین موضوعی تاکنون بی‌سابقه نبوده است.

    9.  اشعه درمانی

    Radiation Therapy

    زمانی که یک کشف علمی صورت می‌گیرد همیشه افراد از آن استفاده تجاری می‌کنند. برخی اوقات این کار به سود بشریت خواهد بود و بعضی اوقات نیز باعث می‌شود که افراد پوست خود را به عناصر رادیواکتیو آغشته کنند.

    اخیراً ادعا شده است که مواد رادیواکتیوی مانند رادیوم و پولونیوم در درخشان کردن و شفاف کردن پوست که همه به دنبال آن هستند مؤثر خواهند بود. اشعه‌های مرموز رادیواکتیو خیلی سریع به‌عنوان درمان بیماری‌ها شناخته‌شده و حتی در حوزه زیبایی نیز وارد شدند. این اشعه‌ها در ساخت کرم‌های صورت، صابون‌ها، رژلب‌ها و پودرهای آرایشی استفاده شدند. حتی برای کسانی که می‌خواستند دندان‌های درخشانی داشته باشند خمیردندان‌های رادیواکتیو تولید شد.

    البته قسمت بد ماجرا در مورد این محصولات رادیواکتیو این بود که بسیاری از افرادی که از این مواد استفاده کرده بودند به سرطان مبتلا شدند. زخم شدن پوست و ریزش مو نیز از عوارض جانبی مواد رادیواکتیو هستند. کسانی که با عنصر رادیوم کار کرده‌اند به تحلیل بافت استخوانی و سرطان‌های غیرقابل درمان مبتلا می‌شوند. این مشکلات به سرعت عمر محصولات آرایشی رادیواکتیو را به پایان رساند.

    8. سرب، آرسنیک و جیوه

    Lead, Arsenic, And Mercury

    اگرچه در حال حاضر برای داشتن یک پوست برنزه زیبا باید مدتی را در کنار دریا استراحت کرده و آفتاب بگیریم اما در گذشته قضیه کاملاً متفاوت بوده است. در گذشته اگر پوست شما برنزه می‌شد بدین معنی بود که تمام‌روز را در زیر آفتاب مشغول کار بوده‌اید. بنابراین داشتن پوستی بی‌رنگ، افراد خود را در خانه حبس می‌کردند. اما راه آسان‌تری نیز وجود داشت و آن اینکه همانند گذشته کمی سرب به صورتتان می‌مالیدید. مشکل این روش تا چندین دهه اخیر ناشناخته مانده بود. سرب پوست را از بین می‌برد و برای پوشاندن تأثیر مخرب آن باید هر دفعه مقدار بیشتری روی پوست مالیده می‌شد. ازاین‌رو پوست به‌شدت نازک شده و ترک برمی‌داشت. علاوه بر این، سرب باعث تندمزاجی، سردرد، حالت تهوع، حملات عصبی و حتی مرگ می‌شد و در آن زمان شما به پوست بی‌رنگی که دنبالش بودید دست می‌یافتید.

    کسانی که می‌خواستند از دست خال‌ها، کک‌مک‌ها و دیگر مشکلات پوستی خلاص شوند به عنصر سمی دیگری به نام آرسنیک متوسل می‌شدند. اما یکی از ارگان‌هایی که حساسیت زیادی به آرسنیک دارد پوست است. مسمومیت پوستی با آرسنیک می‌تواند به ریزش مو، استفراغ خونی، اسهال و حتی تشنج منتهی می‌شود. اما حداقل دیگر لک و خال ندارید.

    اگرچه خوشبختانه روش‌های قبلی همه مربوط به گذشته هستند، اما امروزه نیز همه به دنبال داشتن پوستی روشن هستند. محصولات روشن‌کننده پوست اغلب حاوی جیوه هستند که می‌تواند اثرات جانبی بسیار وحشتناکی داشته باشد به‌خصوص برای کلیه‌ها. ممکن است در انتها بتوانید در زیر دستگاه دیالیز چهره? روشنی داشته باشید.

    7. نیش زنبور

    در هنگام دنبال نمودن توصیه‌های زیبایی افراد مشهور باید مراقب باشید. زیبا بودن و بازیگر خوبی بودن به معنای این نیست که می‌توانید پزشک متخصص پوست نیز باشید. گوینت پالترو (Gwyneth Paltrow) یکی از بازیگرانی است که برای زیبایی صورت خود را در معرض نیش زنبور قرار داده است. او در یکی از مصاحبه‌های خود در این مورد چنین گفت:

    “من بارها توسط زنبورها نیش زده شده‌ام. این روش درمانی هزاران سال قدمت دارد و به آن “زنبور درمانی” (apitherapy) گفته می‌شود. افراد از این روش درمانی برای خلاص شدن از التهاب پوست و درمان جای زخم استفاده می‌کنند. اگر در این مورد تحقیق کنید به نتایج جالبی دست پیدا خواهید کرد. اما روش دردناکی است”.

    این روش درمانی برای پالترو دردناک بوده است اما می‌تواند مرگبار نیز باشد. برای مثال یک مورد از کار افتادن کبد در این نوع درمان دیده شده است.

    کسانی که دوست ندارند نیش دردناک زنبورها را تجربه کنند می‌توانند از محصولات آرایشی و بهداشتی که حاوی زهر زنبور هستند استفاده کنند. اما این روش شاید نتیجه‌ای جز کاهش جمعیت زنبورها و خالی کردن حساب بانکی شما در پی نداشته باشد.

    6. پدیکور با ماهی

    Fish Pedicure

    ماهی‌ها در خوردن وسواسی نیستند. اگر پاهای خود را در مخزنی پر از ماهی‌های گارا (Garra fish) فرو ببرید آن‌ها خیلی سریع به پاهای شما هجوم آورده و حتی بدبوترین قسمت پا را گاز زده و پوست‌های مرده را می‌خورند. این ماهی‌ها دندان ندارند و معمولاً با رسیدن به لایه? بیرونی پوست که ضخیم است از خوردن دست برمی دارند اما در مواردی گزارش شده که پوست ضخیم نیز آن‌ها را متوقف نکرده و باعث خونریزی پای شخص شده‌اند.

    اگرچه احتمال سرایت کردن عفونت از ماهی به شخص بسیار کم است اما فروکردن پا در ظرفی که پاهای مشتریان دیگر نیز در آن بود خطرناک است. زیرا باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا به افراد سرایت می‌کنند.

    به همین دلایل در بعضی مناطق این عمل به دلیل غیربهداشتی بودن ممنوع شده است. مگر اینکه در هر بار استفاده ظرف و ماهی‌ها ضدعفونی می‌شدند، که این کار تقریباً غیرممکن بود.

    5. رژیم کرم کدو

    Tapeworm Diets

    کاهش وزن آسان به نظر می‌رسد. اگر مقدار کالری‌هایی که می‌سوزانید از کالری‌هایی که مصرف می‌کنید بیشتر باشند وزن شما کاهش خواهد یافت. اما برخی غذاها آن‌قدر خوشمزه هستند که کاهش کالری برای برخی از افراد مشکل می‌شود. ازاین‌رو این افراد به دنبال راهی هستند که کالری‌هایی که می‌سوزانند را افزایش دهند (البته راهی غیر از ورزش کردن).

    یکی از راه‌های کاهش وزن این است که به یک کرم کدو اجازه دهید در روده‌های شما اقامت داشته باشد. این کرم مقداری از غذای شما را می‌خورد و بیشتر از قطر کمر شما رشد خواهد کرد. اگرچه در گذشته قرص‌هایی فروخته می‌شد که حاوی تخم این کرم بود اما امروزه این کرم‌ها مستقیماً استفاده می‌شود. این کرم‌ها باعث کاهش وزن و از دست دادن اشتها می‌شود، اما درعین‌حال سوءتغذیه، اسهال، کوری، تشنج و حتی مرگ را نیز به دنبال خواهند داشت.

    4. جفت جنین

    Placenta

    جفت ارگانی است که در بدن پستانداران حامله رشد می‌کند و وظیفه? آن فیلتر کردن اکسیژن و مواد غذایی برای جنین و از بین بردن مواد زائد است. بسیاری از حیوانات بعد از زایمان جفت را می‌خورند تا از مواد مغذی آن استفاده کنند. برخی از انسان‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند. البته برخی نیز پا را فراتر می‌گذارند.

    برخی از تولیدکنندگان کرم‌های دست و صورت از عصاره جفت در ترکیبات کرم‌های خود استفاده می‌کنند به این امید که مقداری از خواص جفت به پوست شخص استفاده‌کننده منتقل شود. البته هنوز هیچ مدرک علمی دال بر تأثیر این روش ارائه نشده است. در این روش معمولاً از جفت گوسفند استفاده می‌شود اما برخی افراد به سراغ جفت انسان می‌روند.

    علاوه بر این‌که استفاده از جفت برای زیبایی صورت هیچ فایده‌ای ندارد می‌تواند اثرات جانبی بسیار خطرناکی نیز داشته باشد. برای مثال استفاده از جفت در محصولات آرایشی مو باعث شد که یک دختربچه? 14 ماهه به خاطر مقدار زیاد هورمون‌های انسانی موجود در این محصول رشد جنسی بسیار عجیبی داشته باشد. البته با قطع مصرف چنین موادی اثر آن‌ها نیز رفته‌رفته از بین خواهد رفت.

    3. حلزون

    روش درمان با حلزون به این شکل است که یک حلزون زنده روی صورت گذاشته می‌شود. ادعا می‌شود ژلی که از رد پای این جاندار بر روی پوست باقی می‌ماند نشانه‌های پیری را از بین می‌برد. البته هزاران سال است که از حلزون‌ها برای درمان التهابات پوستی استفاده می‌شود پس این ادعاها بی‌دلیل نیست. متخصصان بر این باورند که ترشحات بدن حلزون، جای زخم، جوش و نشانه‌های کشیده شدن پوست را از بین می‌برد. بااین‌وجود هنوز هیچ مدرک علمی قابل استنادی برای این ادعا ارائه نشده است بنابراین بهتر است قبل از قرار دادن چند حلزون روی صورت خود کمی تحقیق کنید.

    کسانی که نمی‌توانند حضور حلزون‌ها را روی پوست صورتشان تحمل کنند می‌توانند از کرم‌های حاوی ترشحات حلزون استفاده نمایند. این ژل توسط منافذ روی بدن حلزون ترشح می‌شود و برخی ادعا کرده‌اند که درصورتی‌که حلزون‌ها مضطرب باشند ترشحات بدن آن‌ها تأثیر بیشتر و بهتری دارند. هنوز مشخص نشده که سازندگان کرم‌های حاوی ژل حلزون چطور حلزون‌ها را استرسی کرده و ترشحات آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند اما آشکار است که این صنعت با حیوان آزاری سروکار دارد.

    2. منی گاو

    در بازار زیبایی باید از بقیه افراد متمایز باشید. یکی از راه‌های متمایز بودن این است که در مواد آرایش و بهداشتی خود از منی گاو استفاده کنید. کاشف استفاده از منی اسب در مواد شوینده مو به دنبال غنی‌ترین منبع پروتئین می‌گشت که سرانجام از منی گاو استفاده کرد. او اعتقاد دارد که “این ترکیب کاملاً مفید است. این ماده پیش از استفاده فریز شده و هیچ بویی ندارد و موهایتان را نرم و لطیف می‌کند.”

    1. پوست ختنه‌گاه

    برخی از شرکت‌های مواد آرایشی از پوست ختنه‌گاه پسران نوزاد استفاده می‌کنند. زیرا این قسمت از پوست حاوی کلاژن و پروتئین است که در ترکیب کرم‌های آرایشی استفاده می‌شود. همچنین سلول‌های این قسمت دارای سلول‌های بنیادی هستند که یک سلول آن در آزمایشگاه به چندین هزار تبدیل می‌شود. البته این روش هم مخالفان خود را داشته و عده‌ای معتقدند که همانند ختنه کردن افراد است.

    افرادی که می‌خواهند از این روش استفاده کنند، خوب است بدانند که در برخی افراد این سلول‌های بنیادی مستقیماً به پوستشان تزریق می‌شود. این سلول‌ها رشد سلول‌های پوستی را تقویت کرده و افرادی که از آن استفاده کرده‌اند معتقدند که اثرات مثبت آن را تجربه نموده‌اند. ازآنجایی‌که هزینه هر تزریق حدود 1000 دلار است پس باید اثربخش باشد.


  
  

اصول ساده پوشیدن بوت، یک کفش زمستانی بی‌نظیر برای آقایان


 

  • اصول ساده پوشیدن بوت، یک کفش زمستانی بی‌نظیر برای آقایان

    هیچ کفشی نمی‌تواند جای بوت‌ها را در زمستان بگیرد، کفش‌هایی کاربردی که می‌تواند در یک قدم، سبک شما را کامل کند. اما اگر هنوز برای پوشیدن یک جفت بوت خاص مردانه، نیاز به کمی راهنمایی دارید، با راه‌های متنوع پوشیدن این کفش‌های فوق‌العاده آشنا شوید:

    راز پوشیدن نیم بوت‌های مردانه

    اولین چیزی که برای پوشیدن نیم بوت‌ها باید بدانید این است که در یک روز بارانی، خیلی راحت و بی‌دغدغه سراغ آن‌ها بروید، نیم بوت‌ها بیش از آنچه که فکرش را می‌کنید، کاربردی هستند و به سادگی با لباس‌های مختلف ست می‌شوند.

    هماهنگی بین شلوار و کفش مهمترین نکته‌ای است که لازم است وقت پوشیدن نیم بوت‌ها به یاد داشته باشید. شلوارهای کتان با فرم جذب و شلوارهای جین در کنار نیم بوت‌های مردانه هماهنگی کاملی را به وجود می‌آورند.

    برای آنکه ساق نیم بوت زیر شلوار پنهان نشود، گاهی یک تای کوچک در پایین شلوار جین لازم می‌شود، این تا باید کاملا مرتب و متناسب با فرم شلوار باشد.

    کدام نیم بوت‌ها با کدام استایل؟

    مدل‌های مختلف از نیم بوت و پوتین مردانه می‌تواند با استایل‌ها و موقعیت‌های متنوعی همخوانی داشته باشد. برای یک استایل رسمی و ساده بهترین انتخاب نیم بوت‌های چلسا هستند، این مدل بدون بند با دو کش در طرفین هم یک نیم بوت راحت به شمار می‌رود و هم با طراحی مینیمال و ساده‌ای که دارد، در استایل رسمی شما به خوبی ترکیب می‌شود. در عین حال این مدل نیم بوت، در استایل روزمره و با شلوار جین هم به همان اندازه کاربردی و در عین حال جذاب است.

    بهترین انتخاب برای بوت‌های روزمره مردانه، بوت‌های بندی با فرم سنگین هستند، این بوت‌ها با نام بوت‌های رزمی (Work boots) هم شناخته می‌شوند و اگر بخواهید دقیق‌تر بدانید، فرم کلاسیک بوت و نیم بوت‌های برند تیمبرلند (Timberland) بهترین نماینده برای این مدل بوت مردانه است.

    مهمترین ویژگی این نیم بوت‌ها کاربردی بودن و دوام بالای آن‌ها است، با این حال فراموش نکنید که این مدل از نظر ظاهر و زیبایی هم جزو پرطرفدارترین مدل‌های کفش مردانه است.

    زیره ضخیم، طراحی پرقدرت، حمایت از مچ پا در کنار ظاهر متفاوت و چشم‌گیر، این مدل کفش را تعریف می‌کند. پس اگر می‌خواهید بدانید با شلوار جین جذب کدام یک از کفش‌های زمستانی ظاهر بهتری خواهد داشت، پاسخ بوت‌های روزمره کار یا همان work boots است.

    این کفش‌ها با فرم پهن و بزرگی که دارند می‌توانند مکمل خوبی برای شلوار جین جذب باشند و در عین حال که به دیده شدن اجزای ظاهر شما کمک می‌کنند خودشان در مرکز توجه قرار گیرند.

    برای کامل کردن این ترکیب، چیزی بهتر از کاپشن یا کت چرم نیست، ترکیب رنگ قهوه‌ای سوخته چرم با بوت‌های شما یک ترکیب کامل و ساده به وجود می‌آورد. اما اگر همین ترکیب را بخواهید کمی رسمی‌تر کنید، یک کت رسمی و خوش‌دوخت با شلوار جین و فیت معمولی، می‌تواند کار یک استایل نیمه رسمی را انجام دهد.

    بهترین انتخاب‌ها برای استایل زمستانی مردانه

    شاید اولین و مهمترین انتخاب برای کامل کردن استایل زمستانی شما، بوت و نیم بوت باشد، اما فراموش نکنید که آن‌ها تنها انتخاب نیستند. گاهی کتانی‌ها بهتر از هر کفش مردانه دیگری می‌توانند ترکیب لباس‌های شما را کامل کنند. شاید ترکیبی از استایل زمستانی و تکه‌هایی از کمد تابستانی‌تان در روزهای آفتابی پاییز و زمستان بیش از هر ترکیب دیگری راحت و کاربردی باشد.

    اما اگر برای شما این سوال است که از بین انواع مدل های کفش مردانه کدام یک را می‌توان از تابستان به زمستان برد؟ پاسخ کتانی‌ها است. کفش‎های کتانی ورزشی و اسپرت پرکاربردترین‌ها برای هر فصلی هستند، آن‌ها خیلی ساده در هر استایلی جا می‌گیرند.

    اما اگر می‌خواهید این انتخاب جسورانه را برای استایل زمستانی‌تان داشته باشید، بهتر است از کتانی‌هایی استفاده کنید که در عین داشتن طراحی زیبا، کاربردی هم باشند. رویه ضدآب و قابلیت گرم نگه داشتن پا در عین گردش هوا، از ویژگی‌های مهمی است که یک کتانی زمستانی باید داشته باشد.

    کتانی‌های سفید، مشکی و با رویه جیر می‌توانند انتخاب‌های محتاطانه و مناسبی برای ست لباس‌های زمستانی شما باشند.

    اما انتخاب دیگری که دارید، کفش‌های چرم است. علاوه بر هر بوت یا نیم بوت چرمی که می‌تواند در استایل زمستانی شما جای گیرد، کفش‌های چرم ساده و کتانی‌های چرم انتخاب‌های خوبی برای زمستان و استایل زمستانی شما هستند.

    جنس چرم در کفش‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد، کفش چرمی که برای زمستان مناسب است، یک کفش ساده با طراحی مینیمال و چرم تیره مثل مشکی یا قهوه‌ای سوخته است.

    بوت‌ها و همه چیز درباره سایز کفش

    در مورد یک جفت بوت یا نیم بوت مردانه یا هر کفش دیگری همیشه در بعدازظهر که پا به بزرگترین اندازه خود می‌رسد، اقدام به خرید کنید. هیچ وقت بوت و نیم بوت یا هر کفش زمستانی دیگری را بدون جوراب امتحان نکنید. لازم است یک جوراب ضخیم یا هر جوراب دیگری را که در زمستان انتخاب می‌کنید، برای امتحان کردن کفش پوشیده باشید.

    نکته آخر این است که بین بلندترین انگشت پای شما تا نوک پنجه کفش باید کمی فاصله باشد و بتوانید پاهایتان را در کفش کمی به طرفین حرکت دهید.

    اگر برای پوشیدن این نیم بوت‌ها به کمی الهام بخشی نیاز دارید، می‌توانید نگاهی به استایل‌های پیشنهادی وبسایت onpointfresh بیاندازید.

    در نهایت فراموش نکنید که شما به یک جفت بوت رسمی یا نیمه رسمی چرم و خوش فرم و یک جفت بوت روزمره کاربردی، راحت و بادوام نیاز دارید، این‌ها کفش‌هایی است که بدون آن‌ها نمی‌توانید از پاییز و زمستان به سادگی عبور کنید.

    یک کفش مناسب و ترکیب آن با یک استایل مرتب، می‌تواند بازتابی از سبک خاص شما باشد.


  
  

ویتامین D چیست؟


 

  • ویتامین D چیست؟

    به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ اهمیت ویتامین D آنقدر زیاد است که درباره این ویتامین نه تنها مقاله‌های علمی به‌روز وجود دارد بلکه  در روایت‌ها و داستا‌ن‌ها هم به آن پرداخته شده است. به طور مثال شخصیت‌های داستان‌های چارلز دیکنز معمولا مبتلا به بیماری‌هایی بودند که او در اطرافش می‌دید؛ در این داستان‌ها بیماری‌هایی مثل ریکتز در میان کودکانی شایع بود که دچار فقر ویتامین د ناشی از نبود نور کافی خورشید و آلودگی هوای شدید آن دوران در بریتانیا بودند.

    مبتلایان به ریکتز از نرمی استخوان و تغییر شکل استخوان‌ها رنج می‌برند. امروزه کودکان کمتری به این عارضه دچار می‌شوند اما با این حال بسیاری از مردم شدیدا دچار کمبود ویتامین D هستند که این مسئله در سال‌های بعدی زندگیشان منجر به تهدید سلامت روان، ضعف سیستم ایمنی (بیماری خودایمنی) و ناتوانی در حفظ وزن متعادل می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم از اهمیت ویتامین د، چگونگی دریافت آن و لزوم استفاده از مکمل صحبت کنیم.

    ویتامین D چیست؟

    این ویتامین در واقع یک هورمون است که به شکل فعال آن کلسیتریول نیز گفته می‌شود. ویتامین د در انجام هر فرایندی در بدن نقش دارد. به برخی از این فعالیت‌ها به صورت زیر می‌توان اشاره کرد:

    استخوان‌ و دندان‌ سالم

    ویتامین D به استخوان‌ها در جذب کلسیم کمک می‌کند. کمبود شدید این ویتامین منجر به بیماری ریکتز می‌شود اما کمبود آن در حد متعادل هم می‌تواند عامل استئوپوروسیس و شکستگی‌‌های استخوان در سنین بالا باشد. به عنوان مثال بسیاری از زنانی که به علت شکستگی لگن به بیمارستان مراجعه می‌کنند دچار کمبود مخفی ویتامین D هستند. بنابراین بهتر است قبل از بروز شکستگی به نشانه‌های کمبود این ویتامین توجه کنید.

    شیر غنی شده و آنچه از آن نمی دانیدقبل از این که بگوییم شیر غنی شده چیست بد نیست بدانید در دوران اولیه تولید تجاری شیر، این مادهء غذایی کاملا دست نخورده و غیر هموژنیزه بود و روی آن غنی سازی صورت نمی گرفت. به این شکل…
    ادامه مطلب

    سلامت روان و عملکرد مغز

    رشد مغز در کودکان، سلامت روحی و روانی در مراحل مختلف زندگی، شکل‌دهی خاطرات و تصمیم‌گیری و حفظ عملکرد مغز در دوران سالمندی. کمبود ویتامین د ارتباط زیادی با بسیاری از بیماری‌های مغز و روان دارد، از افسردگی گرفته تا آلزایمر.

    سیستم ایمنی و خود ایمنی بدن

    مطالعه جدیدی در مورد نقش ویتامین D بر خودایمنی ِسیستم ایمنی صورت گرفته است که نشان می‌دهد برای حفظ سلامت ایمنی بدن عاملی حیاتی بوده و نقش مهمی در مقابل بیماری‌های خودایمنی دارد. مثلا کمبود این ویتامین ارتباط زیادی با نشانه‌های وخیم‌ بیماری ام اس دارد و ویتامین D کافی می‌تواند روند این بیماری را کندتر کند.

    بدن ما به چه میزان ویتامین D نیاز دارد؟

    بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده، توصیه فعلی برای مصرف ویتامین د برابر با 35 واحد برای هر 500 گرم وزن بدن است. بنابراین مقدار مصرف میانگین برای یک کودک 18 کیلوگرمی روزانه 1400 واحد و برای یک فرد بالغ 77 کیلوگرمی 6000 واحد است. با این وجود نیاز به ویتامین د کاملا فردی و وابسته به عوامل زیادی مثل رنگ پوست، محل زندگی و میزان نور آفتابی است که روزانه دریافت می‌کنید. تنها روش قابل اعتماد برای تعیین میزان نیاز شما یا فرزندتان به ویتامین D آزمایش خون است زیرا متغییرهای زیادی روی این موضوع تاثیرگذار هستند.

    بهتر است ویتامین D را به چه شکلی دریافت کنیم؟

    گفته می‌شود بهترین و موثرترین راه برای بالا بردن سطوح ویتامین D در بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید به نحو سالم و بی‌خطر است. با این حال همیشه نمی‌شود روی نور خورشید حساب کرد. هر چه رنگ پوست شما تیره‌تر باشد، هر چه از استوا دورتر باشید و هر چه با فصل گرما فاصله داشته باشید احتمال دریافت ویتامین D کافی از نور خورشید هم کمتر خواهد بود. در چنین مواقعی استفاده از مکمل ویتامین د قابل قبول است اما اکیدا توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D به طور منظم آزمایش خون بدهید تا مطمئن باشید از میزان مطلوبی برخوردار می‌شوید. حتی اگر مدت زمان زیادی را هم زیر نور خورشید بمانید یا روزی دو کیلوگرم ماهی سالمون هم بخورید، بدن شما راه و روش خودش را برای متوقف کردن تولید ویتامین D دارد، آن هم زمانی است که دیگر به آن نیاز نداشته باشد.

    نکته‌ای که شاید از آن بی‌خبر باشید سلامت روده است. ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است؛ بنابراین برای جذب آن روده شما باید بتواند چربی خوراکی را هضم و جذب کند. همین طور افرادی که مبتلا به چاقی از نوع بیمارگونه هستند نیاز به دریافت ویتامین D بیشتری دارند زیرا ذخایر چربی بدنشان مقدار زیادی ویتامین د را در خود نگه می‌دارد. بنابراین افراد چاق تا 40 درصد نیازمند ویتامین D بیشتری نسبت به فردی با وزن متعادل هستند.

    شکی نیست که مصرف ویتامین D اهمیت زیادی دارد اما این که به چه میزان و از چه منبعی را نمی‌شود قطعی گفت. امکان دارد ارتباط بین ویتامین D و سلامت ترکیبی از عوامل (تغذیه + نور خورشید + مکمل‌ها) باشد. اما به طور کلی پیشنهاد ما این است:

    1. به قدر کافی از ماهی‌های چربِ آب‌های سرد مثل سالمون و ساردین بخورید.
    2. هر زمان توانستید بیرون بروید و خودتان را در معرض نور خورشید قرار دهید (دقت داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب مانع جذب ویتامین D می‌شود، بنابراین زمانی را که از ضد آفتاب استفاده کرده‌اید حساب نکنید!)
    3. با مشورت پزشک مکمل ویتامین D مصرف کنید.

  
  
<      1   2   3   4